Thursday, June 27, 2013

TIPS MELAJUKAN BROADBAND SELEPAS HABIS LIMIT BANDWITH

Ok,saya kongsi pula teknik melepasi had kuota broadband untuk pengguna ‘Celcom Pospaid sahaja’.Apabila habis limit bandwith iaitu 5GB maka secara automatik kelajuan internet menjadi sangat lembab tahap siput.Hal ini menyebabkan saya mencari alternatif untuk melepasi kuota bandwith/limit broadband dan akhirnya jumpa teknik ni.Walaupun teknik ini sudah dihidu oleh pihak Celcom tetapi ianya masih lagi berkesan terutamanya bagi orang yang tidak pernah menggunakan teknik ini.Teknik ini boleh juga digunakan untuk Digi & Maxis tetapi bukan untuk melepasi had  kuota bandwith,kerana Digi & Maxis mengenakan Caj berdasarkan penggunaan jumlah bandwith.jadi teknik ini Cuma berkesan untuk mengekalkan kelajuan internet bagi Digi & Maxis tetapi tidak dapat melepasi kuota bandwith.Terdapat 2 cara untuk melepasi had kuota broadband tapi untuk kali ni saya kongsi cara ini dulu. 

1. Bagi pengguna window XP hingga windows 7 caranya,klik butang ‘start’pastu taip “run”dan tekan ENTER manakala bagi pengguna windows 8 anda hanya perlu cari kotak ‘run’

2. Taip “cmd” tak kira samada huruf kecil ataupun huruf besar pastu tekan ENTER akan keluar seperti di bawah

3. Selepas keluar command prompt seperti ini taip pula “ipconfig” dan tekan ENTER
4. Akan keluar seperti ini dan Cari ipv4 address dan tulis atas kertas agar mudah memasukkannya nanti,seperti gambar di bawah.

5.Taip “ping (ipv4 address) -t“contohnya seperti ini "ping 10.161.104.150 -t" dan tekan enter jika ia menjadi seperti gambar yang saya tunjukkan di bawah, ianya dah jadi.jangan tutup.biarkan/minimize saja sambil melayari internet.


Selamat Mencuba

**NOTA**
Cara ini sudah tidak berkesan lagi untuk melepasi had kuota broadband tetapi sentiasa berkesan untuk mengekalkan kelajuan internet [ Update at 27.06.2013 ]