Monday, December 3, 2012

Cara rapair Bad Sectors guna software HDD REgenerator.

not format
not

Study case: External Hardisk
Adakah anda Pernah mengalami External hard disk yang mengeluarkan Alert seperti di atas?  Biasanya berlaku pada External Hard Disk yang tak dijaga dengan baik misalnya selalu jatuh dan disconnected dari PC tanpa Eject menggunakan Windows Safe Removal.
First of all, mestilah pastikan dahulu Alert di atas muncul bukan disebabkan , USB cable yang rosak atau pun Casing yang Rosak. Kalau sudah comfirm bukan masalah hardware barulah masalah boleh dikaitkan dengan hard disk bad sector atau masalah dalaman hard disk tersebut.
Ada dua cara nak membuatkan Hard disk tersebut boleh di access kembali.

1)Format dan lakukan Hard Disk Recovery. Cara ini pastinya lambat dan membuang masa. selagi anda belum menekan butang “Yes”untuk format. Anda disarankan guna software bernama HDD REgenerator.

2) Download HDD REGENERATOR

Make sure anda gunakan yang ada crack dan full version. jika korang guna yg trial dye cuma boleh repair satu sahaja bad sector.

Buka program HDD Regenerator. Tampilan nya seperti pada gambar dibawah:

hdd

Click pada “Click here to repair physical bad sectors on damage drive surface directly under Windows (XP, Vista, 7)”

Choose Drive to Process: Pilih hard disk yang bermasalah, Jika anda ada dua hard disk pastikan anda tahu jenama Hard Disk anda yang bermasalah (etc; Hitachi, Western Digital, etc). Kemudian klik “start Process”
Tampilan dibawah akan keluar:

hdd repair

Enter choice nombor 2: Normal Scan (With/Without) repair

Enter choice nombor 1 : Scan and Repair

Seterusnya , tunggu sehingga prosess scanning dan Repair habis.

scanning

Proses berlangsung tergantung pada kerosakan hard disk anda, jika banyak bad sector jadi agak lama sedikit untuk di repair. Ia memakan masa antara 3 – 4 jam tapi hasilnya hard disk anda akan kembali pulih seperti biasa dan tiada lagi alert seperti mengkehendakkan anda format Hard Disk tersebut.

Baru-baru ni costumer aku datang sbb laptop sony Vaio dia tak boleh masuk windows, rupenye Hard disknye dah jahanam, sbb terlampau banyak bad sectors, oleh kerana memang tak dapat nak baiki lagi jadi aku cadangkan ganti baru, kemudian alhamdulillah laptop tu dapat RUN macam biasa. . .

Pesanan dari Husnulhayat - TECH :- 

  • Shut Down komputer ikut step yang betul, jangan main unplug terus.
  • Pastikan sebelum pisahkan HDD dengan komputer terlebih dahulu Eject menggunakan Windows Safe Removal.
  • Jangan main hempas2/baling atau selalu menterjatuhkan HDD anda, sebab HDD bukan bola keranjang.
 Semoga berjaya.... dadaaaaaa
 Sekian sahaja dari admin Husnulhayat - TECH.. ok!!.. Jangan lupa like yeee... TQ