Tuesday, December 25, 2012

Cara Buat RAM Menggunakan Pendrive

Cara lajukan laptop menggunakan pendrive sebagai RAM (Window 7) 

  • Masukkan pendrive dalam port USB
  • Buka My Computer
  • Right click pada pendrive
  • Format pendrive jadi NTFS
  • Dah siap format, right semula pada pendrive.
  • Pilih “Properties”
  • Tekan “ReadyBoost”
  • Check “Use this device”
  • Klik “Apply” kemudian “Ok”
  • Lepas tu, “Log Off” atau “Restart”
  • Rasakan kelajuan laptop anda.

Cara lajukan laptop menggunakan pendrive sebagai RAM (Window XP)

Untuk window XP saya tak cuba lagi sebab saya tak guna window XP, kawan-kawan saya pun semua guna window 7. Jadi anda boleh cuba, kalau jadi beritahu saya. Kalau tak jadi pun, beritahu saya. Jadi saya boleh cuba cari jalan penyelesaian.
  • Masukkan pendrive dalam port USB
  • Buka “My Computer”
  • Right click pada pendrive
  • Pilih “Properties”
  • Pilih “ Advanced”
  • Pilih “Settings” pada bahagian “Performance”
  • Pilih “Advanced”
  • Klik “Change” pada “Virtual Memory”
  • Pilih memori yang ada pada pendrive anda
  • Tetapkan nilai yang anda ingini dan klik “OK”
  • Lepas tu, “Restart” pc anda.
  • Rasakan kelajuan laptop anda.
Cara ini hanya untuk boost laptop anda supaya tidak menggunakan RAM dengan lebih banyak. Walaupun begitu, anda harus kekalkan cara basic untuk lajukan laptop. Ini bagi mendapatkan kelajuan yang optima laptop anda.