Monday, December 3, 2012

Aku Blogger IT Malaysia "PANAS"







                  Assalamualaikum..... hari ni aku saje nak mention tentang betapa kurangnye blogger Malaysia yang nak post someting berkaitan IT di Malaysia, tu lah tajuk aku hari nieee... seperti yang semua tahu, blogger IT ada tu memang ada tapi kurang, dalam beberapa tahun aku jalan-jalan kat internet nie, bila nak cari sesuatu tentang artikel , trick , tips , n all lah tentang IT mesti termasuk pada webpage , blog dari negara saudara kita Indonesia.. cewahhh... 
                Bagaimana aku boleh asyik termasuk link dyorang?? sebab aku cari maklumat menggunakan bahasa melayu "oh my english".. b.i aku tak power sangat.. hahaha
so yang paling hampir dengan bahasa melayu adalah bahasa melayu indonesia, that why aku boleh masuk dalam link dyorang.. 
               Menjadi suatu persoalan bagi aku.. bagi korang aku tak tahu lah, hahaha.. tertanya di benak fikiran aku blogger IT from Malaysia mana??... mcm aku cakap tadi lah, ada tapi sangat - sangat kurang,..
               Tetiba terdetik pula hati ni nak jadi salah seorang Blogger IT walaupun ilmu tak berapa banyak, at list aku ade usaha la sikit an3... tu yang aku create Blog nie, terima kasih aku ucapkan kepada yang sudi support aku, aku boleh kesan penyokong aku dari pengunjung dan LIKE yang aku terima, terima kasih sangat-sangat.
          
                Kita berbalik semula pada soalan "kemana Blogger IT kite??.. benda nie sebenarnya sensetif, tapi ade aku kesah... hahaha.. 
               Antara punca blogger IT kite kurang sebab orang malaysia kita 
  • Masih ramai yang kurang minat tentang IT.
  • Masih suka buat blog gosip yang HOT.
  • Masih suka buat blog untuk publish kisah hidup sendiri."yg peribadi".
  • Masih suka Buat blog yang dia sendiri tak tahu blog ape yang dyorang hajatkan.
                 sape sokong fakta aku tuh??.. dah tentu ramai yang sokong, tapi benda nie sume kita xboleh nak talk sangat sebab rakyat Malaysia pegang pada kata-kata "suka hati aku lah nk buat blog ape pun, tu kan hak individu".. yeeaaaa itu betul.. tapi tujuan aku mention bukanlah nak cari salah korang buat blog untuk tu, xde masalah n silakan lah, tapi niat aku adalah untuk memberi sedikit perasaan sedar aku kepada korang tentang kita masih mundur dalam ilmu IT ni, aku ada ramai kawan dari bidang ICT, dyorang suma cakap benda yang sama aku cakap.. Soo0 ape kate korang yang dah ada blog gosip try create another account untuk someting yang lagi berfaedah.
                 Aku faham, aku tahu dan aku sedar tak semua orang boleh terima text nie, tapi pada hemah aku lah kan, dari korang cerita dia cerai, aku cerai, aku gaduh, dia gaduh, aib sana aib sini, xpun cerita tentang diri, today aku gi sini sok aku gi sane, aku couple dengan dia lusa aku putus, dalam hati tu tak de ke korang perasan ia sesuatu yang agak kelakar.
                 
“Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)
               Nabi dah pun pesan seperti diatas, tapi dah jadi lumrah manusia yang dilarang tu lah yang sedap, yang syok, yang fun untuk kite buat... sebagai contoh kalu mak kate "dinnnnnn!!! ko jangan panjat pokok tu nanti jatoh dinn..,patah ko jugak yg susah , jangan din jangan.." tapi tetap dipanjatnye. btol x??... kebanyakannya mcmtu lah, aku pun gitu jgak, tapi tak semua ok.. kang jangan pulak korang kata aku kate semua jahat suka gosip.. skang kan aku tangah gosip sal korang... hahahaha APTB... = p
               Bila baca hadith kat atas aku tahu korang akan jawab "aku umpat n gosip guna keyboard, aku xguna lidah.. sebenarnya xkisah la ko guna ape pun,tulis kat pokok ke, atas awan ke, tiang lektrik ke ape tapi pointnye "buka aib".
              Oleh kerana benda ni benda yang sensetif dan tak elok nak mention, so aku pun buat jugak lah, aku kan same dengan korang, yang tak baik tulah yang dibuat... kekekekeke 
apa yang aku huraikan ini hanyalah sekadar pendapat aku setelah menilai dengan fakta yang aku nampak, dan aku yakin korang sendiri setuju walaupun perit, so aku sebagai sesaudara kalian ingin tampil memberi sedikit teguran dan pendapat hati ini.
                 Meh leerr Hijrah kepada create blog yang lebih manfaat ok!!.. salam kemaafan jika aku terkasar bahasa, menguris hati dan perasaan, ambo memey sengaja... huk huk huk


Sekian sahaja dari husnulhayat.com