Wednesday, December 5, 2012

Hiren’s BootCd – Tool untuk HDD Komputer















Future Hiren's Bootcd 15.1 (500MB)

All in One Bootable CD which has all these utilities:
  • Antivirus Tools
  • Backup Tools
  • BIOS / CMOS Tools
  • Browsers / File Managers
  • Cleaners
  • Device Driver Tools
  • Editors / Viewers
  • FileSystems Tools
  • Hard Disk Tools
  • MBR (Master Boot Record) Tools
  • Ms Dos Tools
  • Network Tools
  • Optimizers
  • Other Tools
  • Partition Tools
  • Password Tools
  • Process Tools
  • Recovery Tools
  • Registry Tools
  • Remote Control Tools
  • Security / Encryption Tools
  • Startup Tools
  • System Information Tools
  • Testing Tools
  • Tweakers
                  Software yang sangat-sangat berguna jika time nk install Windows tetiba HDD buat hal, ini pengalaman aku sendiri, macam hari ini aku ada seorang costumer yang guna laptop acer Windows xp, pelangan ni minta aku Upgradekan jadi Windows 8, tu xjadi masalah sebab CPU 2.0 MHz, RAM 1 GB, kalu setakat Windows 8 32bit memang boleh masuk punya, aku dah siapkan dah pun... hehe MANTOP beb.
                  Kita berbalik semula penggunaan software nie, aku masuk BIOS setting DVD jdi primary, kemudian aku lakukan install Windows 8, bila sampai part partion aku tgk ade masalah sebab gagal install pada Local Disk C tambahan lagi Disk untuk system yang kebiasaanya 100MB tu pun tiada, aku try format local disk c tu dari situ tapi gagal, ape lagi aku pun BURN lah Hiren's Boot CD, bila dah selesai aku pun run dan pilih dalam tu mini xp, Hebat tau software nie, korang xperlu install pada komputer tu tapi dah boleh jalankan Win xp, oleh kerana owner minta aku cover data so aku pun cucuk E.HDD aku ambil semua data tu kemudian aku format local disk c, biasanya mana la boleh format local disk c sebab tu kan system yang simpan data windows, tapi bila guna Hiren's semua boleh, bila selesai format MBR akan direpair auto, yg penting NTFS jadi pilihan masa format tu, dan selesai format c tu aku boot sekali lagi win 8 tu dan alhamdulillah segalanya berjalan seperti yang aku mahukan.

                      aku nak taip panjang-panjang pun aku dah tak larat, aku tengah demam ni.. heheh pe2 pun korang try lah... selamat maju jaya.
              

sekian dariku untuk mu... huhuhu husnulhayat.com pilihan IT terkini.. jangan lupa LIKE yeeeeee